ERAZMUS +: T4GREEN /Հայաստանում և Մոլդովայում մանկավարաժական կրթության բարեփոխումը հանուն կանար և թվային անցման/

  

 

 

 

T4GREEN/Transforming Teacher Education for Green and Digital Transition in Armenia and Moldova/  

 

The T4GREEN project aims at reforming teacher education in Armenia and Moldova enabling the shift from traditional to future-oriented curricula and teaching methods towards attainment of the national goals of general education and supporting green and digital transition. This intervention is justified taking into account the dramatic situation in Armenia and Moldova with teacher shortage, lack of interest towards career of teacher, the transformation of the role of a teacher in modern society and the non-attractiveness of school program for learners in general conditioned by the out of date methodology and curricula. 

 

As a result of project implementation: 

- 12 selected teacher initial education programs in Bachelor (5), Master (5), and 2 short credit programs (existing and newly developed) for STEM, foreign language and special and inclusive education, as well as general pedagogy courses based on the functioning standards will be revised at 5 universities in Armenia and Moldova in regards to green and digital transition. 

- “National Concept for Teacher Education (NCTE)2027-2035” for promoting the shift from traditional to future, green and digital oriented teacher training curricula and methods will be developed that will put effort to modernize teacher education at national levels promoting 

the shift from traditional to future, green and digital oriented teacher training curricula and methods. 

- Capacities of national and institutional administrators, decision makers, lecturers and researchers will be built to transform teacher education policy and programs towards attainment of the national goals of general education, green and digital transition.  

 

The project outcomes will have a tremendous impact on teacher education in Armenia and Moldova having a domino-like effect and influencing the quality of teaching and learning in schools for future generations. 

 

Project Coordinator: Armenian State Pedagogical University  

 

Armenian Partners: 

Yerevan State University  

Shirak State University 

Ministry of Education, Science, Culture and Sport of Armenia 

National Center for Education Development and Innovation  

Armenian Center for Education Policy and Management  

 

Moldovan Partners: 

Chișinău Ion Creanga State Pedagogical University  

Ministry of Education, Culture and Research of Moldova 

Public Association Educational Center PRO Didactica 

 

European Partners:  

University of Beira Interior, Portugal  

Masaryk University, Czech Republic 

University of Valladolid, Spain  

 

T4GREEN /Հայաստանում և Մոլդովայում մանկավարաժական կրթության բարեփոխումը հանուն կանար և թվային անցման/ 

T4GREEN ծրագրի նպատակն է փոխակերպել մանկավարժական կրթությունը Հայաստանում և Մոլդովայում՝ հնարավորություն ընձեռնելով անցում կատարել ավանդականից դեպի ապագային միտված կրթական ծրագրեր և դասավանդման մեթոդներ՝ հանրակրթության ազգային նպատակներին և կանաչ ու թվային առաջնահերթություններին համահունչ: Այս միջամտությունը արդարացված է՝ հաշվի առնելով Հայաստանում և Մոլդովայում ուսուցիչների պակասը, ուսուցիչների կարիերայի նկատմամբ հետաքրքրության անկումը, ուսուցիչների դերի փոփոխումը ժամանակակից հասարակությունում և դպրոցական ծրագրերի ոչ գրավիչ լինելը, որոնք պայմանավորված են հնացած մեթոդաբանությամբ և կրթական ծրագրերով: 

Նախագծի իրականացման արդյունքում՝ 

  • Հայաստանյան և Մոլդովական 5 համալսարաններում ըստ գործող չափորոշիչների կվերանայվեն 12 կրթական ծրագրեր՝ 5 բակալավրի, 5 մագիստրատուրայի և 2 կարճաժամկետ ծրագրեր (առկա և նոր ստեղծված) ԲՏՃՄ, օտար լեզուների և հատուկ ու ներառական կրթության ուղղությամբ, ինչպես նաև ընդհանուր մանկավարժական դասընթացներ: 
  • Կմշակվի «Մանկավարժական կրթության ազգային հայեցակարգ 2027-2035»-ը, որն ուղղված կլինի ավանդականից դեպի ապագային միտված, կանաչ և թվային ուղղվածությամբ ուսուցիչների վերապատրաստման ծրագրերի և մեթոդների իրականացմանը, ինչի արդյունքում կարդիականացվի մանկավարժական կրթությունը ազգային մակարդակում 
  • Կզարգացվեն վարչական աշխատակիցների, դասավանողների և հետազոտողների կարողությունները՝ մանկավարժական կրթության քաղաքականությունը և ծրագրերը վերափոխելու ուղղությամբ՝ հանուն հանրակրթության ազգային նպատակների և կանաչ ու թվային անցման: 

Նախագծի համակարգող: Հայաստանի Պետական Մանկավարժական Համալսարան 

Հայկական գործընկերներ: Երևանի Պետական Համալսարան Շիրակի Պետական Համալսարան Հայաստանի Կրթության, Գիտության, Մշակույթի և Սպորտի Նախարարություն Կրթության Զարգացման և Նորարարությունների Ազգային Կենտրոն Կրթական Քաղաքականության և Կառավարման Հայկական Կենտրոն 

Մոլդովական գործընկերներ: Կիշնևի Իոն Կռանգե Պետական Մանկավարժական Համալսարան Ալեքու Ռուսսոյի Պետական Համալսարան Մոլդովայի Կրթության, Մշակույթի և Հետազոտությունների Նախարարություն Հանրային Միավորում Կրթական Կենտրոն PRO Didactica 

Եվրոպական գործընկերներ: Բեյրա Ինտերիորի Համ 

 

  

Comments