«Մասնագիտական զարգացման նկատմամբ ուսուցիչների ունեցած վերաբերմունքը, վերապատրաստումների ազդեցութունը նրա ինքնագնահատականի, մասնագիտական դժվարութունների տեղայնացման և աշխատանքի արդյունավետության վրա սովորողների հետ հարցումների միջոցով» հետազոտության արդյունքները
Ձեզ ենք ներկայացնում Հետազոտությունների բաժնի և փորձագետ Ռուբեն Պետրոսյանի կողմից իրականացված հետազոտության ամփոփ զեկույցը.
Հետազոտական ծրագրի շրջանակներում մարտ ամսին իրականացվել են դասալսումներ Երևան քաղաքի 5 դպրոցների պարտադիր ատեստավորում անցած 30 ուսուցիչների և նրանց 310 սովորողների մոտ:
ԵԶՐԱԿԱՑՈՒԹՅՈՒՆ
Տարրական դպրոցում իրականացված հետազոտության հիման վրա կարող ենք եզրակացնել.
Ուսուցչին՝ որպես առարկայի մասնագետ բնութագրող հարցապնդումներին «Լիովին համաձայն եմ» պատասխանել է հարցմանը մասնակցող 160 սովորողների 90%։ Նրանց պատասխանների համաձայն՝ ուսուցիչը դասը բացատրում է պարզ ու մատչելի և առարկան հիմնականում յուրացնում են դասարանում:
Դասարանի կառավարման և սովորողներին դասի մեջ ներգրավման հարցին սովորողների 73%-ը պատասխանել է «Լիովին համաձայն եմ», 27%-ը պատասխանել են «Հիմնականում համաձայն եմ», ինչը հավաստում է ուսուցչի՝ դասին գրեթե բոլոր սովորողների մասնակցության ապահովման և դասարանի կառավարման նրա կարողության մասին:
Տարրական դպրոցի ուսուցիչների դասերը հետաքրքիր լինելու մասին հարցին սվորողների 35%-ը պատասխանել է «Լիովին համաձայն եմ», այսինքն՝ մյուս՝ 65%-ի համար ունի մոտիվացնելու, հետաքրքրելու խնդիր: Այս պատասխանները հակասության մեջ են 1-ին և 2-րդ կետերում տրված պատասխաններին և խոսում են այն մասին, որ սովորողները դեռևս ազատ չեն կարողանում ներկայացնել իրենց կարծիքը և փորձում են ուսուցչին ներկայացնել լավ տեսանկյունից։ Պարզ է դառնում, որ գիտելիքի մասով որոշակի առաջընթացի հետ միասին, ունենք խնդիրներ ուսուսուցման գործընթացը սովորողների կարիքներին համապատասխան իրականացնելու, նրանց կարիքները հաշվի առնելու և ուսուցչի մեթոդական լավ պատրաստվածության մասով։
Ուսուցչի վարքային բնութագրերը բացահայտող հարցապնդումների գնահատականները․
Հարցաթերթի այն հարցին, թե որքանով են սովորողները հարգում ուսուցչին և դասի մասին կարծիք արտահայտելու ազատություն ունեն, «Լիովին համաձայն եմ» պատասխանել են հարցվող սովորողների 83%-ը: Այս արձանագրումը մի կողմից վկայում է, որ տարրական դասարաններում ուսուցիչ-աշակերտ փոխհարաբերությունները դրական են և անկեղծ, մյուս կողմից հակասության մեջ են նախորդ կետում նշված արդյունքների հետ: Կարևոր է ընդգծել, որ տարրական դասարաններում սովորողները հուզականորեն ավելի շատ են կապված ուսուցչի հետ քան միջին դպրոցում և անկեղծ են, ասելով, որ հարգում են ուսուցչին և դասի մասին կարծիք արտահայտելու ազատություն ունեն։
Ուսուցչի կողմից ձևավորող գնահատման անաչառության և արդարացիության մասին հարցին սովորողների 7 5%-ն է բարձր գնահատումներ տվել:
Ուսուցչի հուզական բնութագրերը բացահայտող հարցապնդումների արդյունքները.
Սովորողների 83%-ը պատասխանել է «Լիովին համաձայն եմ» ուսուցիչները կարողանում են դասարանում ազատ և անկաշկանդ մթնոլորտ ապահովել հարցին, 17%-ը պատասխանել են «Հիմնականում համաձայն եմ»:
Թե որքան հաճույքով են կատարում լրացուցիչ հանձնարարությունները, հարցվողների 75%-ը պատասխանել է «Լիովին համաձայն եմ», 25%-ը՝ «Հիմնականում համաձայն եմ»:
Հարցվողների 53%-ը պատասխանել է, որ իրենց հուզող հարցերը ուսուցչի հետ քննարկելու հարցում հոգեբանական դժվարություններ ունեն, 27%-ը՝ չունեն, 20%-ը՝ հիմնականում չունեն: Այս պատասխանը հակասության մեջ է նախորդ արդյունքերի հետ։ Կարևոր է նշել, որ դժվարությունների մի մասը կապված է սովորողների ամաչկոտության, ինքնաարտահայտվելու դժվարությունների հետ, որ նորից խոսում է այն մասին, որ ուսուցիչները դժվարանում են սովորողների մոտ զարգացնել հաղորդակցման, համագործակցության հմտություններ։
Միջին դպրոցում իրականացված հետազոտության հիման վրա կարող ենք եզրակացնել.
Հարցվող 150 սովորողների 80% -ը պատասխանել է «Լիովին համաձայն եմ» «Ուսուցիչը պարզ ու մատչելի է բացատրում դասը» հարցին, 18%-ը՝ «Հիմնականում համաձայն եմ» և 2%-ը՝ «Մասամբ համաձայն եմ» : Այսինքն՝ միջին դպրոցի սովորողների մոտ 98%-ը գոհ է իրենց ուսուցիչների մասնագիտական վարպետությունից:
Հարցվողների 92%-ը պատասխանել է «Լիովին համաձայն եմ» «Ուսուցիչը օրինակելի մարդ է, արժանի է հարգանքի» հարցին, 8%-ը՝ «Հիմնականում համաձայն եմ», «Մասամբ համաձայն եմ» պատասխան չի գրանցվել:
Հարցվողների 25%-ը պատասխանել է «Լիովին համաձայն եմ» ուսուցչի՝ դասապրոցեսին սովորողների համընդհանուր ներգրավման կարողության մասին հարցին, 53%-ը՝ «Հիմնականում համաձայն եմ», 22%-ը՝ «Մասամբ համաձայն եմ»: Այս արդյունքները հակասում են 1-ին և 2-րդ հարցերի արդյունքներին, քանի որ, եթե սովորողների ընդամենը 25 %-ն է գնահատում ուսուցման համար կարևոր համընդհանուր ներառման փաստը, սովորողների 80%-ը ուսուցումը համարում է պարզ ու մատչելի, ուրեմն միջին դպրոցի սովորողները կամ անկեղծ չեն եղել պատասխանելիս, կամ ուսուցման գործընթացում անձնակենտրոն են և չեն կարևորում մյուսների ներգրավվածությունը։
Հարցվողների 52%-ը պատասխանել է «Լիովին համաձայն եմ» ուսուցչի մասին «Նրա դասերն այնքան հետաքրքիր են անցնում, որ չեմ զգում ժամանակը» հարցին, «Հիմնականում համաձայն եմ» պատասխանել են հարցվողների 48%-ը: Ինչպես տեսնում ենք՝ պատասխանող սովորողների գրեթե կեսը միանշանակորեն բարձր է գնահատում ուսուցչի այդ կարողությունը, նշենք նաև, որ կասկածելի է այս հարցապնդմանը տրված 52% «Լիովին համաձայն եմ» գնահատականը, երբ նախորդ՝ երրորդ հարցապնդումը դասին ակտիվորեն ողջ դասարանին ներգրավելու մասին, «Լիովին համաձայն եմ» պատասխանել են 25%-ը: Այս հակասությունը ցույց է տալիս, որ սովորողները կարող են տալ չպատճառաբանված, չհիմնավորված կարծիքներ:
Հարցվող սովորողների 84%-ը պատասխանել է «Լիովին համաձայն եմ» ուսուցչի մասին «Սովորողներին գնահատելիս նա անաչառ է և արդարամիտ» հարցին, մոտ 12%-ը՝ «Հիմնականում համաձայն եմ» և «Մասամբ համաձայն եմ» գնահատել է հարցվողների մոտ 2%-ը: Ուշագրավ է, որ ուսուցիչները ստեղծել են այնպիսի մթնոլորտ, որի արդյունքում սովորողները, որոնք սովորաբար դժգոհում են գնահատման ոչ օբյեկտիվ և արդար լինելուց, մեծ մասը կարծում է, որ ուսուցիչը գնահատում է անաչառ և արդար։ Կարելի է եզրակացնել, որ սովորողները կամ մտավախություն ունեն, որ հետագայում այս պատասխանները ուսուցիչներին տրվելու են և կեղծում է, կամ դիրքորոշում արտահայտել չգիտի և տալիս է ուղղակի պատասխաններ:
«Ես վստահում եմ նրան և կարող եմ ինձ հուզող հարցերը քննարկել նրա հետ» հարցապնդմանը «Լիովին համաձայն եմ» պատասխանել են հարցվողների 45%-ը, «Հիմնականում համաձայն եմ»՝ 32%-ը և մասամբ համաձայնել էին՝ 18%-ը: Ընդհանուր առմամբ՝ սովորողների 77%-ի «լիովին և հիմնականում» վստահություն ունենալը միջին դպրոցականների մոտ բավական բարձր ցուցանիշ է երևանյան ուսուցիչների համար, քանի որ, եթե հաշվի առնենք, որ սովորողների կեսը տղաներ են, իսկ ուսուցիչների մոտ 90%-ը՝ կանայք, ապա այդ 77%-ին եթե ավելանա մասամբ վստահողների կեսը, այսինքն՝ ևս 9%-ը, ապա անձնական վստահությունը ուսուցչուհիների նկատմամբ կհասնի 86%-ի, որն արդեն շատ բարձր ցուցանիշ է: Այս արդյունքը ապացուցում է նախորդի հավաստիությունը, քանի որ միայն անաչառության մթնոլորտում հնարավոր կլիներ ապահովել փոխվստահության մթնոլորտ:
Դասարանի կառավարման ուսուցչի հմտության մասին հարցին, ըստ սովորողների 60%-ի, ուսուցիչները լիովին տիրապետում են, ըստ 38%-ի՝ հիմնականում տիրապետում են, և ըստ 2%-ի՝ իրենց ուսուցիչները մասամբ են տիրապետում:
Հարցվող սովորողների 68%-ը գնահատել է, որ դասալսվող ուսուցչի առարկայի բովայի ծրագրայիդակությույի ծրագրայիյի ծրագրայինըյի նյութը բով նյութը նյութը լիովին ըմբռնում է դասարանում, 25%-ը՝ հիմնականում համաձայն է, և 7%-ը մասամբ է համաձայն: Այս արդյունքները հավաստիացվում են նաև նախորդ հարցապնդումների արդյունքներով, ըստ որոնց, եթե ուսուցիչը հետաքրքվածություն է ապահովում, պարզ ու մատչելի է բացատրում, կառավարման խնդիր չունի, հետևաբար՝ սովորողների ուսումնառությունը կարող է արդյունավետ լինել և սովորողը ինքնագնահատման միջոցով այդ արձանագրել:
Հուզական բնութագիր պարունակող մյուս հարցը, որ ուսուցչի դասին իրեն լավ է զգում, չի լարվում, չի անհանգստանում, սովորողների 85%-ը լիովին համաձայն է, 15%-ը հիմնականում է համաձայն դրա հետ: Ստացվում է, որ միջին դպրոցականների մոտ 100%-ը իրեն լրիվ կամ հիմնականում լավ է զգում դասին:
Հարցվողների 78%-ը լիովին և 20%-ը հիմնականում համաձայն են, որ ուսուցիչը հաճախ է խրախուսում իրենց նախաձեռնությունները և մտահղացումները, և միայն 2%-ն է մասամբ համաձայն: Այս արդյունքը հավաստիացվում է նախորդի արդյունքներով, քանի որ նախորդ պատասխաններում երևում է, որ ուսուցիչ-աշակերտ փոխվստահությունը և համագործակցությունը կայացած է։
Նույն հարցապնդումներով իրականացված 2001 և 2025 թթ. հարցումների արդյունքների համեմատական վերլուծությունը
Կրթության ազգային ինստիտուտի կողմից 2000-2001 թթ. Եվրասիա հիմնադրամի հովանավորությամբ կատարած համանման հետազոտություններում բացահայտվել են միջին դասարանների աշակերտների իրենց դասղեկ-ուսուցիչների մասնագիտական, հուզական և վարքային որակներին տրված գնահատականները: Համեմատելով դրանք 2025 թ․ կատարած հետազոտության արդյունքների հետ, կարող ենք ստանալ այդ բնութագրերի փոփոխման դինամիկան վերջին 25 տարվա ընթացքում:
| Մասնագիտական որակներ | Հուզական որակներ | Վարքային որակներ | |||
Բարձր գնահատած սովորողների թիվը տոկոսային հարաբերությամբ | 2001
60․4 % | 2025
57 % | 2001
33 % | 2025
65 % | 2001 48% | 2025
84.5 % |
Միջին գնահատած սովորողների թիվը տոկոսային հարաբերությամբ
| 38 % |
36 % |
58 % |
24 % |
51 % |
14 % |
Ցածր գնահատած սովորողների թիվը տոկոսային հարաբերությամբ | 1.9 % | 2 % | 8 % | 8.5 % | 1.1 % | 1 % |
Ինչպես տեսնում ենք 25 տարվա ընթացքում նկատելի դրական զարգացում են ունեցել հուզական և վարքային որակներից միջին և բարձր գնահատական ստացած ուսուցիչների թիվը: Հուզական բնութագրերից բարձր գնահատականի, այսինքն՝ աշակերտների մեծ համակրանքին արժանացած ուսուցիչների թիվը 33 %-ից հասել է 65%, գրեթե կրկնապատկվել է: Նույնպիսի թռիչքային աճ է գրանցել վարքային որակներից բարձր գնահատականների արժանացած, այսինքն՝ աշակերտների հետ լավ փոխհարաբերություններ ունեցող ուսուցիչների թիվը՝ 48%-ից հասնելով 84․5%:
Ցավոք, գրեթե անփափոխ է մնացել մասնագիտական բնութագրերից բարձր և միջին գնահատականներ ստացած ուսուցիչների թիվը, ինչը վկայում է, որ միջին դպրոցի ուսուցիչների մասնագիտական-մանկավարժական զարգացմանը հասնելու համար դեռ պետք է հետևողական ջանքեր գործադրվեն:
ԿԶՆԱԿ հիմնադրամ
Հետազոտությունների բաժին
02.07.2025
Comments
Post a Comment